vrijdag 14 juni 2013

Badlands

Vandaag was all about the Badlands National Park. De Badlands zijn herkenbaar aan de verschillende kleurige lagen in het gesteente, ontstaan door wind en water-erosie.
het grootste deel van de dag was weer wat grijs, vandaar de oninteressante lucht.

Locale bevolking:
Een park ranger heeft een hele poos met zwaailichten op de weg gestaan to make sure dat de berggeitjes niet omver gereden werden door wilde automobilisten... What a job -zucht-

7 miljoen jaar geleden waren de Badlands een ondiepe zee, dit is op sommige plekken nog goed in te beelden. Zie hieronder.

Over het ganse park werden gigantisch veel fossielen van allerlei dieren gevonden, van bv de voorouders van paarden, varkens, dino's, coyotes, een of ander zee beest waar ik de naam van wijt ben,...

We hebben ook wat gewandeld. 
Dit pad liep door de hoodoo's en stond gecatalogeerd als "difficult", op het bordje aan het begin van de trail stond ook iets over stevig schoeisel...
De foto geeft het niet goed weer, maar achter Oli is de crater ongeveer 20meter diep. Het padje loopt er vlak naast.
Achteraf gezien had ik dit inderdaad niet op mijn slippers kunnen doen...

De tweede trail die we gevolgd hebben had onderaan een register... Een boek waar je je naam en uur dat je begonnen was aan de wandeling en of je ook nog was wedergekeerd in opgeeft. We hebben hard staan lachen aan de "register" en zijn dan verder gegaan (zonder er iets in te schrijven - onder het motto "how hard can it be?")
De foto's geven een beetje een vertekend beeld maar deze weg was steil omhoog tussen de rotsen, met heel erg veel losse gravel en zachte rots langs de zijkant (dus als je jezelf probeert vast te houden aan de zijkant, breekt die gewoon af). We hebben wel een aantal foto's, maar niet veel omdat het gewoon niet mogelijk was om te blijven staan voor pictures :/

Ik begrijp nu waarom Puma's niet aangeraden worden als bergschoenen... Ik had geen grip en Oli4 heeft mij een groot stuk gewoon bij mijn broek omhoog moeten trekken omdat ik niet kon staan.
Maar, het was wel zeer funny :)) !


S avonds burgers and cocktails @ Vertex skybar in Rapid City.

Xoxo









Geen opmerkingen:

Een reactie posten