donderdag 20 juni 2013

Yellowstone Dag 2: Geisers, geisers en Mystic Falls!!

Zoals aangekondigd gisteren, stond er vandaag op het programma: Geisers!

Het grootste gedeelte van de Geisers bevinden zich tussen Mammoth Hot Springs en Old Faithful, 51 miles af te leggen.

Net buiten onze Cabin merken we dat het beest van gisteren met zijn kleintje er nog steeds staat, die heeft dus gekampeerd tussen de auto's en het hotel. 

Een beetje verder zien we de rest van zijn kudde.
En dit beest steekt even later lustig de baan over. No worries, iedereen is fijn gestopt!

Na een paar Miles komen we aan onze eerste geisers van vandaag. De geisers van Norris Geyser Bassin. 
Het bassin ligt op 2281m hoogte en herbergt de warmste geisers van het park, de temperatuur kan oplopen tot 374°C. De grond is hier bezaaid met warmwaterbronnen en fumarolen (steam vents) dit zijn... Gaten in de grond waar kokend water vermengd met magna in opborrelen. En tenslotte heb je ook nog modderpoelen waarin kokende modder opborrelt, het is eigenlijk ontbonden rots onder invloed van de brandende zuren.
Warmwaterbron - vergis u niet, ziet er mooi uit op foto maar die rook dat eruitkomt is zwaveldamp!

Een steam vent - deze wordt de stoomboot genoemd! Bij nader inzien heb ik hier wel betere foto's van...

Nog zo een warmwater bron, de kleur wordt gemaakt door bacteriƫn, ma ik geloof dat ik dat gisteren al had uitgelegd zeker... Deze stonk trouwens geweldig, even blijven staan voor een snelle foto en dan doorlopen!
Trouwens de te volgen wegen zijn houten paden zoals je op de foto hierboven kan bekijken, in geen geval mag je afwijken van dit pad, de grond onder je voeten is zeer warm, en op vele plaatsen ook zuur.

Dit is zo een modderpoel, ik weet niet of de foto het effect weergeeft maar hier was dus modder bellen aan het blazen.

Opnieuw een warmwaterbron, het is wel opmerkelijk hoe het blauw verandert in groen wanneer de zon even achter de wolken verdwijnt.


Deze deed mij een beetje denken aan het boessmansgat in ,ik geloof, Tanzania, je zag hier de bodem niet en het leek eindeloos diep!
Dit is eigenlijk een natuurlijke thermometer, hoe groener hoe kouder (het donkergroen is 38°C' het rood  kan gaan tot 150°C en meer).
En dit is de laatste die we in de omgeving van Norris gedaan hebben, het gaat hier een 50 tal meters steil naar boven, ik kan je verzekeren dat dit geen lachertje is op 2000m met je adem ingehouden ter bescherming van de vieze rook. BTW, van deze rook werd je nat, er vlogen druppels uit.. Iejw!!

We zetten onze tocht verder en komen deze gezellige bende tegen langs de kant van de weg. Het zijn de mannetjes "Elk", waarvan ik nog steeds niet weet wat je er in het Nederlands tegen zegt... Rendier?


Tussendoor eventjes een zijweg genomen langs een waterval, de Firehole Falls als ik mij niet vergis. 
Wat verder mag je in de gelijknamige rivier zwemmen.

Wat verder is het de beurt aan de Lower Geyser Basin. Het verhaal is eigenlijk hetzelfde, geisers....
En we hadden geluk want er was er eentje in actie! De White Dome Geyser, zijn straal in ongeveer 9 meter hoog, er vlak naast zou de grootste geiser ter wereld staan, de Great Fountain Geyser, hij spuit water 65m de lucht in en doet dit iedere 8 tot 12u... Natuurlijk niet op het moment dat wij er zijn... Jammer!


Nog wat verder opnieuw geisers, dit maal de geiser van de Midway Geyser Basin. Hier liggen de grootste warmwaterbronnen van het park, en de op 1 na grootste ter wereld. Waar ligt de grootste? I don't know! De Grand Prismatic spring heeft een diameter van bijna 100m. Hij ontstond nadat de Exelsior Geyser, die er vlak naast ligt uitbarste, in 1880. Het water spoot 90m hoog, tot 1985 was de geiser inactief. Meer dan 47uur heeft hij toen onophoudelijk water gespoten en sindsdien... Niets meer.
De Excelsior Geyser
De Grand Prislatic spring, eum... De horizon stond zo scheef....


Hier heb ik wel een excuus voor de scheve horizon, er stond een bus Chinezen voor deze plakkaten!

Alweer wat verder op de weg ligt de Biscuit Basin, alweer zeer kleurrijke bronnen.

Gelukkig staat op de deze de naam mee op, turquoise pool!
En een bordje herinnert ons eraan dat er beren inde omgeving zitten... En dat we geen sigaret mogen roken in de buurt van zwavelbekkens?!
The saphire pool... Kreeg zijn naam omdat, jawel, de kleur van de pool op die van een safier lijkt!
De wall pool...

En oh ja! Voor de TVD kenners: I'VE BEEN TO MYSTIC FALLS !!! 
Na een korte wandeling door het bos...
Arriveren we ter plekken...
En nu zonder mijn hoofd erop...
Maar wat we tegen kwamen waren niet mijn twee favoriete vampieren maar....
Een marmot... Wat door sommige Amerikanen een otter genoemd werd, maar ik ben sceptisch, volgens mij is het een marmot!

En dan om onze Geiser-dag af te sluiten trekken we naar de meest bekende Geiser ter wereld.... Old Faithful !
Heb ik het verhaal van Old Faithful al verteld? Ik dacht van niet, maar indien ik in herhaling val kunnen jullie gewoon doorscrollen.

Old Faithful kreeg zijn naam (oude getrouwe, of zoiets) omdat hij steeds weer om de 90 tot 120min een  2 tot 5 min zijn kunstje laat zien... Hij is zo stipt dat de Rangers met een foutmarge van een 10tal minuutjes kunnen voorspellen wanneer hij zal uitbarsten. En zo dus arriveerden wij om 16.20u ter plaatse, even vlug gaan kijken in het Visitor center, het volgende spektakel was gepland om 17u!

Plaatsgenomen op de eerste rij vlak voor Old Faithful en dan maar wachten...

En wachten...
En we waren niet alleen...
Tot plots... Om 17.18u (toch niet zo Faithful, Old Faithful, hij was 8 min te laat!... Heeft hij misschien van mij geleerd).

Eerste zachtjes...
En dan wat harder....
Nog wat harder...
En dan volle gas!
Zeer indrukwekkend hoor!

En dan, zo plots als het is gekomen....was het ook alweer gedaan...

In het visitor center: " volgende eruptie 18.45u", maar zolang zijn we niet gebleven. 
Ze riepen wel af dat de Grand Geyser in actie getreden was, die spuit om de 10uur (60 meter hoog) maar vermits we de gans andere kant uit moesten hebben we dat maar voor een volgende keer gehouden ;), in plaats daarvan hebben we een ijsje gegeten!

In het naar huis rijden ook nog even gestopt voor een watervalletje,die van Gibbon. Gezien het dan toch al iets na 18u was lag uiteraard de waterval in de schaduw... 

Trouwens, door al dat wachten op Old Faithful in de zon, zonder schaduw zijn we allebei burned to a crisp!! 
De Oli lijkt een lucifer, maar ik mag er geen foto van nemen :(

Tot morgen voor meer Yellowstone !!
Xoxo




























1 opmerking: