maandag 22 juni 2015

Rocky Mountains to Vernal

Gisteren was buiten het bezoek aan het Rocky Mountain NP een beetje een transitdag, de afstand die we moeten overbruggen is een ongeveer 5u durende autorit.
Zie hier een foto die niets te maken heeft met mijn uitleg!

Onze tocht begint in Estes waar we nog een brood moesten kopen voor onderweg. Bij de supermarktketen Safeway kregen we 14$ van o ze rekening van 21$ terug als we lid werden van de Safeway ... Safeway club of zoiets, dat hebben we dan natuurlijk gedaan, dus als iemand iets vraagt we wonen op S Colorado Blvd in Aurora, CO :). De vriendelijke kassierster waarschuwd ons trouwens nog dat het frisjes is up in the Mountains niettegenstaande dat de temperatuur beneden zoiets van een 36° ging worden...

Al gauw bereiken we de Rocky Mountains, en na een steile klim stoppen we bij de eerste overlook.
Al hetgeen je ziet is eigenlijk geen Rocky Mountain NP... Maar het geeft wel een idee van hoe de natuur er in de omgeving uitziet.

Aan deze overlook waren ook een groep Amisch op vakantie. Hieronder een foto van hoe Gaƫlle op discrete wijze Amisch mensen fotografeerd... Vreemd dat ze achteraf nog komen vragen zijn waar wij vandaan kwamen in plaats van een pak slaag te komen geven. Vriendelijke mensen die Amisch.

Maar onze conclusie was toch dat het geen echte waren gezien ze gsm's bijhadden en moderne schoenen droegen. Ik heb eigenlijk helemaal geen idee hoe dat juist zit want ik ken dat eigenlijk alleen maar vanuit de film... Ik vroeg mij af is dat een geloof of gewoon een levensstijl?

Ik geef toe dat ik ook wel stiekem foto's heb getrokken.

Hup, naar het volgende punt. Aangezien we geen tijd hebben om wandelingen enzo te maken gaan we gewoon de uitkijkpunten af zoals eigenlijk de meeste toeristen... Aangezien het zaterdag is zijn deze trouwens talrijk vertegenwoordigd.

Op dit moment is het trouwens nog lekker warm :), al snel komt daar verandering in als de weg blijft omhoog klimmen en we door de sneeuw beginnen rijden, eerst is het nog aangenaam warm buiten.

Maar dat was maar van korte duur
Ziehier weirdo's die met de fiets naar de Rockies komen.
En de muur sneeuw blijft groeien.
Nog wat verder is de volgende stop, en daar is het echt wel koud. Alle zotte toeristen lopen rond in hun short en t-shirt maar het is nog maar 12°C en de temperatuur daalde nog.
Daar aan die muur op de foto hierboven spotte we deze furry-friend:
Die was op zoek naar een Pika die tussen de stenen zat.

En we klimmen nog wat tot we ons hoogste punt bereiken 3660m boven de zeespiegel en waar we een koffie gaan drinken in het visitorscenter.
Waar je trouwens niet iedereen mocht komen omver schieten, want geen wapens toegelaten!

Vandaaruit gaat de toch verder langs de Gletsjers en toendra-landschappen tot aan de eerste keer dat we de continental divide tegenkomen.
Een mevrouw was zo vriendelijk geweest om wat foto's van ons aan dit plakkaat te maken maar achteraf bleek dat ze maar had gedaan alsof want... Geen foto's op mijn SD-kaartje te bespeuren.. Hmmm...
Wat mij wel is opgevallen, twee jaar geleden waren we hier ook en toen was dit bord volledig ondergesneeuwd! Ik geloof dat je zelf de vergelijking kan maken want identiek dezelfde foto staat in een post van 2013 :).

Snel wat verder rijden en daar komen we deze fijne vrienden tegen

De formule van hoe Wildlife te spotten is onveranderd gebleven tov 2j geleden, je stopt gewoon waar mensen plots zeer raar over de baan beginnen rijden en er veel volk plots de berm in springt.

Een beetje verder alweer vreemde verkeerssituaties, dus dat wil zeggen, hou die camera klaar:
Dit zijn gat-herten :/

Gepicknickt hebben we buiten het park gedaan aan shadow Mountain Lake, en daarna hebben we doorgereden naar Vernal, in Utah. Vernal zag er trouwens niet echt zo'n friendly neighbourhood uit - er stonden zelf safety instructies op de sleutelkaart van het hotel...

Nu uiteindelijk stond de volgende ochtend onze auto er nog en hij had nog 4 wielen en een stuur dus zo erg was het nu ook Weer niet.